Nie je odťahovka ako odťahovka. Niektoré sa zameriavajú na odťah nesprávne parkujúcich áut, iné odstraňujú z ciest vozidlá po nehode alebo také, ktoré majú poruchu. „Zlá odťahovka je taká, ktorá manipuluje bez vašej potreby s vozidlom. Ani to nechcem, ani nepotrebujem a zrazu to stojí veľa peňazí,“ dozvedeli sme sa od Jaroslava Jaslovského, ktorý šéfuje asociácii odťahových služieb, združeniu ASOS.
Odťahové služby, o ktorých Jaslovský tvrdí, že sú zlé, sa zameriavajú na odťah nesprávne parkujúcich áut. Podľa neho by ale odťahovka mala slúžiť predovšetkým na sprejazdnenie ciest. Keď sa stane nehoda alebo sa pokazí auto na ceste, môže to spôsobiť v lepšom prípade mierne zdržanie, v najhoršom prípade dopravný kolaps.
Základné informácie, ktoré sa musí odťahovka dozvedieť
Na to, aby odťahovka mohla prísť na miesto problému, sa musia odťahovkári dozvedieť, že ich služby potrebujete. Ak im zavoláte priamo alebo cez asistenčné služby poisťovní, vždy im pomôže, ak im poviete čo najviac užitočných informácií. Užitočné sú však aj také, ktoré tak na prvý pohľad nevyzerajú.
Odťahovkári potrebujú vedieť najmä to, kde treba ísť a za akým problémom. Na základe toho vedia určiť, aká technika bude potrebná na vyprosťovanie alebo odťah. Po pojazdné osobné auto vám pošlú iné vozidlo ako po nepojazdnú dodávku.
Vy sa zas podľa poskytnutých informácií dozviete, koľko vás to bude stáť. A je jasné, že čím menej užitočných informácií odťahovkárom poviete, tým vás odťah môže vyjsť drahšie.
Otázky o kolesách alebo farbe auta zjednodušia odťah
Odťahovkári si podľa Jaslovského zvykli pýtať sa vždy na to, či má vodič všetky kolesá na aute. „Je to možno úsmevné pre toho, kto tie kolesá na aute má ale nie pre toho, kto tie kolesá na aute nemá. A určite nie pre nás, keď prídeme k nehode a vodič nám povie, že potrebuje previesť auto a aj kolesá má, len jedno z nich sa odkotúľalo 50 metrov od auta. Ak tam neprídete so správnou technikou, nakládka sa skomplikuje,“ povedal Jaslovský.
Nezmyselná nie je ani otázka o hmotnosti vozidla, či má vozidlo náklad a podobne. Odťahové vozidlá môžu mať rôznu nosnosť, dokážu odviesť rôzne veľké autá. „Nebudem predsa posielať pre auto do 3,5 tony voz, ktorý odvezie 20 ton,“ dodal Jaslovský.
Nečudujte sa ani otázkam o poisťovni, pretože odťahovka môže zistiť, či niektoré úkony poisťovňa prepláca. V niektorých prípadoch vás dokonca odťah nebude nič stáť, keďže ho celý preplatí poisťovňa.
„Mnohí považujú za banalitu, keď sa ich pýtame na evidenčné číslo alebo farbu auta. Ale už sa nám stalo, že sme naložili iné auto, lebo sme sa nespýtali na farbu. A na trase k objednávateľovi odťahovky bola aj iné auto čakajúce na odťah, ktoré sme tak omylom naložili. Bolo to asi o 200 metrov skôr.
Hodí sa tiež dispečerom povedať aj to, koľko ľudí zostalo pri poruche alebo havárii bez auta. Aby vám mohli pomôcť zaobstarať odvoz ľudí, ktorý sa do odťahového vozidla nezmestia.
Odťahovka sa na miesto vie dostať aj za pár minút
Ak si už zavoláte odťahovku, mali by ste si dobre rozmyslieť, kam si auto dáte odtiahnuť. Často si ľudia nechávajú auto odviesť domov, no treba počítať s tým, že doma sa auto neopraví. Mnohé servisy však fungujú tak, že sú schopné prijať pokazené auto hocikedy. A vy tak nemusíte potom riešiť ešte aj druhý odvoz od vášho domu do servisu.
Profesionálne odťahovky zvyčajne fungujú nonstop a zameriavajú sa len na odťah, nie na opravu vozidiel na mieste. Dispečeri prijmú hlásenie o nehode alebo poruche a okamžite na miesto vysielajú najbližšie vhodné vozidlo, ktoré sa postará o odťah alebo o vyprostenie vozidla.
Na miesto sa odťahovka vie dostať veľmi rýchlo, aj za niekoľko minút. Záleží však veľmi na premávke a na vyťaženosti vozidiel.
Keď už sa odťahovka dostane na miesto určenia, v ideálnom prípade dokáže naložiť auto aj do piatich minút. „Toto sa ale stáva tak v 5 percentách prípadov,“ dodal na záver Jaroslav Jaslovský, prezident asociácie odťahových služieb na Slovensku.