Online o čipoch v aute s Miroslavom Dojčákom

Čipy v aute, ktoré budú povinné od roku 2015, v prípade nehody zavolajú pomoc. Môžu sa však využiť aj iným spôsobom. Aké ďalšie výhody a nevýhody môžu vodičom priniesť? Spýtajte sa na to riaditeľa Autoklubu Slovakia Assistance Miroslava Dojčáka v stredu 26. septembra. Otázky môžete klásť od 9.00 h, odpovie vám od 9.30 h.

Adam – Dobrý deň. Je známe, že na Slovensku je z evidovaných vozidiel na DI vyše 130.000 bez uzavretia PZP. Ďaľšie (stotisíce?) sú bez PZP neevidované vozidlá – Babety,Mokiky…) Priemerné poistné za rok 2011 bolo 136 EUR. Poisťovne z predpísaného a vybraného poistného odvádzajú 8% do ŠR. Skoro všetci poistenci (PZP) majú súčasne zaplatené aj asistenčné služby – odťah. Tieto peniaze, ľahko vymožiteľné, asi štátu nechýbajú a poctiví plátcovia PZP doplácajú na nepoctivcov. Z BK policajt na ceste nemá šancu overiť platnosť PZP, nakoľko minimálne na 1/3 je uvedené, platí do zániku poistenia. Je to spôsobené zákonom a neschopnou štátnou administratívou, čiže OÚ odbormi dopravy a ich spoluprácou s DI Polície a poisťovňami – SKP. * Bolo, alebo bude jednanie s poisťovňami – SKP-, ktoré by smerovalo k možnostiam vyhľadania vozidla po jeho krádeži, aj keď za primeraný poplatok, nakoľko systém to bude umožňovať? * V Havarijnom poistení – KASKO – komerčné poisťovne poskytujú zľavy za funkčný elektronický vyhľadávací systém – monitoring pohybu vozidiel. Niektoré automobilky už pár rokov montujú do vozidiel asistenčný systém, ktorý upozorňuje aj na technické závady priamo operatérov v dispečingu výrobcov. * Ďakujem za odpoveď aj k otázke PZP v náväznosti na čipy. Odpoveď, že sa to bude týkať iba nových vozidiel v tejto súvislosti neakceptujem. Ďakujem za odpoveď.

( 26.09.2012 09:47 ) Áno, rokovania s poisťovňami prebiehajú prostredníctvom spoločnosti Setech Telematics, ktorá je dodávateľom telematických zariadení aj pre Autoklubu Slovakia Assistance. V súčasnosti je v štádiu finalizácie projekt prepojenia havarijného poistenia v poisťovni Allianz, ktorá pripravuje špeciálne poistenie motorových vozidiel v spolupráci so Škoda Auto Slovensko. Vyhľadávanie motorových vozidiel v prípade krádeže je súčasťou telematických služieb a telematických zariadení, ktoré sú montované do motorových vozidiel Škoda a BMW. S tým sú spojené aj úspechy pri dohľadaní odcudzených motorových vozidiel. Samozrejme, rokovania prebiehajú aj s inými poisťovňami – Wustenrot, Uniqua, Generali. K druhej časti otázky – pokiaľ ide o technické závady motorových vozidiel, META.SAT TVM dokáže identifikovať rôzne poruchy, prípadne informácie, ktoré získava z palubnej jednotky motorového vozidla, o ktorých môže byť majiteľ zariadenia informovaný prostredníctvom dispečingu, kde sa tieto informácie sústreďujú. K poslednej časti vašej otázky len konštatujem, že telematické zariadenie, ktoré v súčasnosti prevádzkuje Autoklub Slovakia Assistance, je možné využívať aj v starších modeloch vozidiel.


Pavol Pastor Bc – jem pána Miroslava. Dobrý deň. Študoval som geodéziu a kartografiu na STU, preto mi sú technológie ako GPS oveľa bližšie ako bežným užívateľom. Po technologickej stránke dnešnej doby žijeme z dopravného hľadiska niekde v stredoveku (neraňajkujem v aute po ceste do práce ani nepijem kávičku,lebo sa musím sústrediť za volantom, cestujem obvykle sám a mám pritom daľších 5 miest v aute neobsadených …) Mám podrobnú predstavu o tom, ako spoločnosti Navteq (teleatlas) zbierajú dopravné informácie po ceste a ako ich poskytujú užívateľom, chcel by som svojimí skúsenosťami prispieť dobrej veci a popracovať na štátnom dopravnom servise. 1. Sám pracujem v IT pozícii pre SR. Zaujímalo by ma, koho? je najlepšie osloviť, keď sa chem zaujímať či uchádzať o IT pozíciu dopravného charakteru budúcnosti. 2. V akom pozitívnom smere vidíte dopad zavedenia monitorovacieho čipu ? 3. Aký typ signálu hodláte využívať, ( na akej nosnej vlne bude monitorovacie zariadenie ladené L1,L2,L3,L5) do akej miery budete vyuzívať navigačné systémy družíc (Európsky Galileo,americký Navstar GPS či ruský Glonass) 4. Ako zabezpečíte ochranu čipu, pred umelou degradáciou signálu. Pri dostatočnej degradácii signálu je reálne možné mať obrovskú neistotu skutočnej polohy vozidla.

( 26.09.2012 09:55 ) Pokiaľ ide o váš záujem zúčastniť sa na projekte implementácie telematiky a eCallu na Slovensku, odporúčam komunikovať priamo so zástupcami ministerstva vnútra – sekcia integrovaného záchranného systému, pod ktoré spadá aj koordinácia projektu, menovite náš posledný kontakt bol ing. Podmajerský. Pozitívom zavedenia telematických zariadení vidím najmä vo zvýšení efektivity pri poskytovaní pomoci motoristom v núdzových situáciach. A práve preto by som sa vyhol pomenovaniu tohto zariadenia ako monitorovacie zariadenie. Pokiaľ ide o technické špecifikácie, je potrebné obrátiť sa na riaditeľa spoločnosti Setech telematics pána Huberta Kluku.


Michal – Aké sú stanoviská poisťovní? Alebo tieto spia? Bude na tento legálny systém prihliadané aj pri poisťovaní vozidiel pri krádeži? Veď dohľad vykonáva štát, prostredníctvom NBS. Takýmto systémom bude môcť byť vozidlo ľahko vyhľadateľné. Pripájam sa k názoru Adama. Čo robí štát voči tým, čo nemajú vôbec PZP? Ide o odvody do ŠR. Tam utekajú milióny. Pokuta na OU môže byť až do 3.320€. Škodovosť vo finančnom vyjadrení stúpa. Podľa nastavených hodnotiacich parametrov (polícia) nehodovosť paradoxne klesla. Štátu peniaze nechýbajú. 130000x136x8%=1.414.000 €… Plus pokuta na Okresnom úrade čo i len dvojnásobok ceny PZP 130.000×272=vyše 35.000.000 €… Ľahšie je vyberať pokuty často za banality?

( 26.09.2012 10:09 ) Ako som už spomenul, rokovania medzi poisťovňami intenzívne prebiehajú, musím ale priznať, že v súčasnosti je to najmä otázka financií. Autoklub Slovakia Assistance a Setech telematics sa snažia hľadať najschodnejšiu cestu na využitie týchto zariadení aj prostredníctvom poisťovní. Pravdou je, že v Európe využíva toto telematické zariadenie pri poistných produktoch približne 40 poisťovní, napríklad rakúska Uniqua, francúzska Groupama, ktoré prispôsobujú poistenie výstupom, ktoré získajú z týchto telematických jednotiek. V týchto krajinách sa poistné prispôsobuje napríklad prejazdeným kilometrom, prípadne pohyb motorového vozidla po rizikových cestách, frekvencia využívania motorového vozidla a v neposlednom rade je monitorované vozidlo bezpečnejšie pred odcudzením. Obrovskou výhodou pre poisťovňu je na druhej strane eliminácia poistných podvodov, pretože nie je možné oklamať systém, v ktorom sú informácie o pohybe motorového vozidla archivované. Vzhľadom na to, že telematické zariadenie META.SAT TVM dokáže presne vyhodnotiť priebeh nehody (zaznamenáva 60 sekúnd pred a 15 sekúnd po nehode), rovnako teda dokáže eliminovať poistné podvody, ktoré sú spojené s rôznymi špekuláciami majiteľov motorových vozidiel.


trio – Ak to dobre chapem, bude cip v aute zaroven taka cierna skrinka ako v lietadlach, z ktorej sa budu dat odcitat info o nehode? Alebo len zavola pomoc?

( 26.09.2012 10:14 ) Áno, eCall jednotku je možné porovnať s čiernou skrinkou v lietadlách, ako to uvádzate vy, nakoľko toto telematické zariadenie dokáže generovať množstvo informácií o funkcionalite jednak motora, ako aj samotného vozidla v reálnom čase. Spomenuli sme, že jednotka dokáže identifikovať správanie sa motorového vozidla 60 sekúnd pred a 15 sekúnd po nehode, dokáže identifikovať preťaženie, ku ktorému vo vozidle došlo, zaznamenáva graficky pohyb vozidla v osi x,y,z a samozrejme, s presnosťou na tisíciny zachytáva rýchlosti motorového vozidla v jednotlivých časových úsekoch. Chcel by som podotknúť, že toto je len zlomok z informácií, ktoré je jednotka schopná preniesť.


werte – Ked si cip vytrhnem a hodim ho smetoveho kosa, kto mi v tom zabrani? Aby to vedeli, ze som to spravil, museli by ma sledovat.

( 26.09.2012 10:22 ) Záleží do legislatívnej úpravy zákona, s ktorým bude využívanie eCall spojené. V súčasnosti nie je možné bez súhlasu majiteľa zariadenia poskytnúť tretej strane (polícia, poisťovňa) akékoľvek údaje, pokiaľ nejde o podozrenie zo spáchania trestného činu. Alfou a omegou fungovania eCallu je v prvom rade založená na zabezpečení bezpečnosti a ochrany zdravia vodičov a posádky motorového vozidla. Preto je potrebné odlišovať eCall a jeho funkcionality od monitorovania vozidla. Pokiaľ by ste mali takéto zariadenie vo vašom vozidle, malo by slúžiť na zabezpečenie vášho konfortu a bezpečia. Ak ho vyhodíte do koša, akoby ste vyhodili 400 eur a pripravíte sa o všetky výhody spojené s poskytnutím rýchlej a efektívnej pomoci v núdzovej situácii. V prípade, že vláda príjme zákon o povinnosti mať v motorovom vozidle toto zariadenie, môžete sa dostať do konfilktu so zákonom.


janko – Ake je to velke. Preco na myto musia mat kamiony obrovsku krabicu a tu bude stacit cip?

( 26.09.2012 10:24 ) Jednotka má veľkosť cigaretovej krabičky a je schovaná v palubnej doske a klient väčšinou ani nevie, kde je jednotka inštalovaná.


Viktor Takacs – dobry den mam zaujem o podobnu sluzbu, kde mozem dostat podrobnejsie informacie? dakujem Viktor Takacs

( 26.09.2012 10:25 ) Podrobnejšie informácie môžete dostať na ktoromkoľvek predajnom mieste Škoda Auto Slovensko, prípadne priamo v spoločnosti Setech telematics.


dano p. – Dobrý deň, budú môcť policajti čítať údaje z čipu?

( 26.09.2012 10:27 ) Áno, ale len v prípade, pokiaľ ide o podozrenie z trestného činu, alebo pokiaľ takýto postup bude upravený zákonom. Ako som spomínal, v súčasnosti nie je možné poskytnúť tretím stranám informácie o eCall jednotkách, ktoré sú do motorových vozidiel montované komerčne.


hacker – Bolo by mozne sledovat online cipy v milionoch aut? To by museli byt jake pocitace?

( 26.09.2012 10:31 ) Nie bolo by – je to možné. Príkladom pre služby spojené so získavaním informácií o pohybe motorových vozidiel využíva napríklad spoločnosť Octo telematics, ktorá vďaka týmto zariadeniam zabezpečuje súbor informácií o prejazdnosti ciest v metropolách Talianska. Ide o anonymné informácie o pozícii motorových vozidiel, o hustote premávky, ktoré môžu ďalej využívať napríklad prevádzkovatelia navigačných portálov, čím zabezpečujú online info o zjazdnosti ciest v danej lokalite. Systém sa nazýva infoTraffico – Real Time.


majo – Tieto cipy mozu sluzit len na buzeraciu. Vy v tom vidite nieco pozitivne? Ja nie.

( 26.09.2012 10:33 ) V žiadnom prípade čipy neslúžia na buzeráciu. Niekoľkokrát som spomenul, eCall má slúžiť užívateľovi a zabezpečiť bezpečnosť vodiča ako aj celej posádky.


alojz – Ked rozflakam auto aj s cipom, tak mi bude na dve veci… Kde to vobec bude umiestnene?

( 26.09.2012 10:36 ) Jednotka eCall je umiestnená v interiéri motorového vozidla, vo väčšine prípadov nie je viditeľná, je schovaná v útrobách palubnej dosky. V dosahu vodiča sú jedine komponenty, ktoré zabezpečujú komunikáciu, t.j. mikrofón, reproduktor, prípadne tlačidlo privolania pomoci. Ak dôjde k havárii a úplnému zničeniu auta, jednotka odosiela informácie aj tesne pred jej zničením na dispečing a v zmysle týchto informácií je užívateľovi poskytnutá pomoc.


Milan – Pán Dojčák, je možné využívanie čipu i na činnosti, ktoré spomína pán Hlina? Naozaj sa dostaneme do stavu úplnej kontroly „veľkého brata“? Ďakujem

( 26.09.2012 10:38 ) Pevne verím, že funkcionalita zariadení, ktoré majú slúžiť najmä pre zabezpečenie pomoci, nebude zneužitá na účely, ktoré uvádzate. Na otázku, či je možné z týchto zariadení získať informácie o vašom pohybe, musím odpovedať, že áno. Záleží na demokratickosti a logike legislatávnej úpravy zákona, ktorý bude problematiku eCall riešiť.


Elois – Predpokladam, ze to bude napajat baterka auta. Ked sa pri nehode znici? Ma to nejaky dobeh, pocas ktoreho to bude este fungovat.

( 26.09.2012 10:38 ) Jednotky majú aj záložný zdroj napájania.


Marek Haršány – Prečo to ma byt povinné? nechcem byt monitorovaný, ake to ma vyhody?

( 26.09.2012 10:41 ) Povinnosť vyplýva z medzinárodného dohovoru o systéme núdzového volania eCall, ktorý sa má stať štandardnou súčasťou vozidiel. Z množstva analýz je zrejmé, že jednotky eCall by mali zabezpečiť skrátenie času príchodu odbornej pomoci až o 50 percent a týmto maximálne eliminovať dôsledky dopravných nehôd na motoristov.


Ali Krasnansky – Myslite si, ze mafia sa cipom potesi? Urcite je nejake riesenie ako s ocipovanym autom vybabrat. Poznate nejake? prezradte.

( 26.09.2012 10:41 ) Bez komentára.


Tomas S. – Dobry den pan Dojcak, bude moze zariadenie (cip v aute) aktivovat aj z 3 strany (112, dopravny servis atd.) alebo len automobilu ?

( 26.09.2012 10:43 ) Áno, zariadenie je možné aktivovať aj prevádzkovateľom bez vyzvania užívateľa v opodstatnených prípadoch. Napríklad pri krádeži vozidla, kde reálne vieme, že vozidlo bolo odcudzené. Autoklub Slovakia Assistance zabezpečí dohľadanie motorového vozidla, prípadne ho na diaľku deaktivuje. Reaktivácia vozidla je potom možná len na požiadanie majiteľa


Mama – Musi byt k tym cipom aj to centrum dopravnych informacii, alebo to bude fungovat aj tak?

( 26.09.2012 10:46 ) V súčasnoti eCall prevádzkovaný Autoklubom Slovakia Assistance a Setech telematics funguje bez napojenia na dopravný informačný systém. Je teda schopný zabezpečiť všetky funkcionality a pomoc samostatne.


milan – V búducnosti sa bude monitorovať rýchlosť, potom na základe priestupkov sa budú odvíjať poistky PZP,Hav. poist.Ľudia už teraz stratia slobodu. Myslite o mnoho ďalej.Tí čo to pripravili nepovedali všetko.Povedzte, čo si myslíte na môj názor.

( 26.09.2012 10:51 ) Najväčší strašiak pre širokú verejnosť v oblasti poskytovania telematických služieb je monitoring pohybu motorového vozidla. Treba si uvedomiť, že v dnešnej dobe sme skoro všetci užívateľmi rôznych komunikačných zariadení (mobilné telefóny, notebooky, tablety), ktoré odosielajú o užívateľovi oveľa väčšie množstvo dát, ako dokážu jednotky eCall. Obavy sú teda absolútne neopodstatnené. Ak však niekto chce monitorovať, resp. pozorovať, cestičku si nájde. Jednotky eCall majú slúžiť užívateľovi najmä na zabezpečenie jeho bezpečnosti a ochrany majetku.


Alenka – Ako funguje zabezpecenie pomoci pri nehode.

( 26.09.2012 11:01 ) Zabezpečenie pomoci motoristovi po nehode sa môže odvíjať dvoma smermi. V prípade, že je v motorovom voizdila implementované zariadenie spolu s tlačidlom privolania pomoci, majiteľ vozidla, ktorý je v núdzi, môže privolať pomoc aktiváciou tlačidla, čím sa na dispečingu Autoklubu Slovakia Assistance zobrazí požiadavka pre kontaktovanie zákazníka – zákazník musí mať mobilný telefón. Po zistení požiadavky dispečer ASA zabezpečí klientovi adekvátnu pomoc – volá cestnú službu, prípadne odťahovú službu, zabezpečuje všetky atribúty pre zabezpečenie pomoci a mobility klienta. ak treba, volá aj záchranku, hasičov, policajtov. Výhodou systému je okamžitá lokalizácia motorového vozidla a jeho smerovanie. V prípade dopravnej nehody sa systém eCall aktivuje automaticky pri preťažení vyššom ako 2,5 G. Dispečer dostáva informáciu o nezvyčajnom správaní sa vozidla a okamžite kontaktuje klienta. V prípade, že klient nereaguje, na miesto nehody je po analýze stavu (sila preťaženia, grafický stav vozidla os x,y,z, rýchlosť vozidla) vyslaná zdravotná pomoc, ako aj všetky zložky integrovaného záchranného systému.


Peter C. – ak auto budem viesť rychlostou 100 km/h a povolená rýchlosť je 90km/h , môžem dostať pokutu poštou? ak ma ten system vkuse monitoruje? či? dakujem….

( 26.09.2012 11:07 ) Ako som už spomínal, nie je možné bezdôvodne poskytovať informácie tretím stranám, teda ani polícii – v prípade, že nejde o podozrenie z trestného činu. Poskytovanie takýchto informácií by bolo možné jedine legislatívnou úpravou zákona spojených s využívaním telematických jednotiek v motorových vozidlách. Osobne si nemyslím, že k takejto úprave zákona dôjde. Pevne verím, že aj naši vládni predstavitelia chápu využívanie eCall-u ako prostriedku pre zabezpečenie vyššej bezpečnosti na našich cestách.


palo – kolko ma to bude stat?

( 26.09.2012 11:14 ) V súčasnosti sa cena jednotky eCall pohybuje od 400 do 600 eur v závislosti od využívania jednotlivých jej funkcionalít. V prípade, že sa Slovensko pripojí k celoeurópskej platforme eCall, cena zariadenia sa premietne do buď ceny motorového vozidla, alebo budú jednotky uhradené štátnou správou. Samozrejme, odfiltrovaním jednotlivých funkcionalít telematických zariadení je možné cenu upravovať smerom dole, čo je aj tendencia posledných dní, najmä pri rokovaniach s poisťovňami, ktoré sa snažia prepojiť poisťovacie produkty s využívaním telematických služieb.


Jan – Každé nové auto bude musieť obsahovať čip, ktorý by mal v prípade nehody zavolať automaticky pomoc. V zakone sa pise o novom aute. Teda z vyroby. Takze v starsich modeloch nebude povinne? Pretoze do starsich modelov by som to nechcel davat.

( 26.09.2012 11:17 ) Povinnosť implementácie čipu bude pokrývať novopredané vozidlá od začiatku roku 2015. Pokiaľ ide o staršie vozidlá, na tie sa podľa doterajších informácií povinnosť vzťahovať nebude, nevylučuje to však možnosť individuálneho zaradenia vozidla do systému eCall.
Ďakujeme za otázky a ospravedlňujeme sa všetkým, ktorým sme odpovedať nestihli.

Zdroj: www.pravda.sk (http://spravy.pravda.sk/odpovede.asp?t=DOJCAK)

Tento obsah bol zaradený v Legislatíva, Tlačové správy, Všeobecné. Zálohujte si trvalý odkaz.